Airdrop

Airdrop Nedir?

Airdrop, kripto para birimi ve blok zinciri ekosisteminde yeni bir sanal para biriminin farkındalığını artırmak için cüzdan adreslerine coin veya token göndermeyi içeren bir pazarlama aracıdır.

Blok zinciri topluluğunun aktif üyelerinin cüzdanlarına ücretsiz olarak para birimini veren şirket tarafından, bir sosyal medya forumunda para birimi hakkında paylaşımda bulunmak, blok zinciri projesinin belirli bir üyesiyle bağlantı kurmak veya bir blog yazısı yazmak gibi küçük görevler karşılığında dağıtılabilmektedir.

Kripto Para Airdrop’larını Anlamak

Airdrop, bir sanal para birimi projesinin ön yüklemesine yardımcı olmak için tipik olarak blok zinciri tabanlı girişimler tarafından gerçekleştirilen bir tanıtım etkinliğidir. Airdrop’un amacı, kripto para projesi hakkında farkındalığı yaymak ve bir borsada İlk Coin Teklifi (ICO) olarak listelendiğinde daha fazla insanın bu para birimi üzerinden alım satım yapmasını sağlamaktır.

Airdrop’lar genellikle şirketlerin web sitelerinde ve kripto para forumlarında tanıtılır. Dağıtımı yapılacak olan coinler veya tokenler mevcut kripto cüzdan sahiplerine genellikle Bitcoin veya Ethereum olarak gönderilir. Ücretsiz hediyeye hak kazanmak için bir alıcının cüzdanında minimum miktarda kripto para bulundurması gerekebilir.

Kripto Para Birimi Airdrop’larının Avantajları ve Dezavantajları

Kripto para girişimleri arasındaki rekabet göz önüne alındığında, Airdrop kampanyaları rakiplerin arasından sıyrılma hareketi olarak ifade edilebilir. Kripto para geliştiricileri ICO’larını geniş kitlelere kısa zamanda duyurmaları için Airdrop’lar kritik görev görmektedir.

–        Airdrop’ların Avantajları

CoinDesk’in danışma kurulu başkanı ve MIT’nin blok zinciri araştırma girişiminde danışman olan Michael J. Casey, CoinDesk blogunda bir kripto para biriminin başarılı olması için pazarlamanın gerekli olduğunu savunmaktadır. Casey, “Bir para birimi, yaygın olarak kullanılmazsa hiçbir şey değildir. Ve insanlar yaygın kullanımı teşvik etmek için maliyet getiren bir çaba göstermedikçe bu elde edilemez.” şeklinde ifade etmiştir.

  • Gerçekten de Airdrop’lar ICO’ları geniş kitlelere pazarlamak için oldukça etkili ve avantajlı bir yoldur.
  • Aynı zamanda yatırımcılar için bedava dijital varlık sahibi olma, dolayısıyla para kazanma yöntemidir.
  • Bir yandan şirketlerin tanınırlığını artırken diğer yandan yatırımcıların para kazanması ile win-win (kazan-kazan) ilişkisine sebep olmaktadır.

 

–        Airdrop’ların Dezavantajları

Airdrop’ların projelere getirdiği avantajlar ile birlikte, sektörde yer alan bazı diğer kişilerden de olumsuz yönde bazı uyarılar gelmiştir. Örnek vermek gerekirse Bitcoin Advisory’nin kurucusu Pierre Rochard, kripto Airdrop’larının pompalama ve boşaltma planları olabileceğine dair bir tweet atmıştır. Bu duruma göre kripto para sahipleri, hızlı bir kâr elde etmek için kripto paraların değerini yapay olarak şişiriyor olabilir.

 

  • Bazı durumlarda Airdrop’lar projelerin hisse başı değerinden daha düşük seviyede elden çıkarılmasına neden olabilmektedir. Yatırımcıların Airdrop sonucu elde ettikleri tokenlerin değerini önemsemeden satması token ekosistemini ve fiyatı olumsuz etkileyebilir.
  • Kötü niyetli yatırımcılar kampanyaya katılan kullanıcıların kişisel cüzdan bilgilerini ele geçirmek için sahte Airdrop kampanyaları düzenleyebilmekte ve dolandırıcılık faaliyetlerine sebep olabilmektedir.

Örneğin OmiseGo, Temmuz 2017’de Ethereum blok zincirindeki Ether sahiplerine bir Airdrop gerçekleştirdi ve toplam OmiseGo token sayısının %5’ini, ETH başına 0,075 OMG oranında ve cüzdanında  0,1 ETH’den fazla tutan tüm cüzdanlara dağıtmıştır.

Sözlük

Airdrop: Bir kripto para biriminin, gerekli şartlar sağlanması durumunda ödül veya promosyon olarak mevcut müşterilere belli oranda dağıtılması anlamına gelir.