KYC

Know Your Customer (KYC) Nedir?

Müşterinizi Tanıyın” anlamına gelen “Know Your Customer (KYC)” kelimelerinin kısaltmasıdır. Uzun zamandır finans sektöründe faaliyet gösteren kurumlarda (bankalar, aracı kurumlar vs) kullanılan ve son dönemde de kripto para borsalarında yaygın olarak kullanılan KYC, bir müşterinin kimliğini doğrulama işlemi olarak adlandırılmaktadır.

KYC’nin Amacı Nedir?

KYC’nin amacı, bir müşterinin iddia ettiği kişi olduğunu onaylamak; kara para aklama, terörizmi finanse etme, dolandırıcılık ve vergi kaçakçılığı gibi yasa dışı faaliyetleri önlemektir. Bir kripto borsası da KYC gerçekleştirmezse, bu tür yasadışı faaliyetlerden sorumlu tutulmaktadır.

KYC Süreci Nasıl İşler?

KYC, danışmanların müşterileri hakkında belirli bilgileri bilmesini sağlamak için yatırım sektöründe standart bir uygulamadır. Buradan bu uygulamanın kripto borsalarının ötesine geçtiği anlamı çıkabilmektedir. KYC süreçleri genellikle dijital kimlik doğrulama olarak aşamalı olan bir süreçte müşteriler hakkında temel veri ve bilgilerin toplanması ile başlamaktadır.

KYC, genel olarak veri toplama, doğrulama gibi temel işlevlerden oluşmaktadır. Her kurum ve kuruluşun KYC süreci farklılık gösterebilir. İzledikleri politika farklı olsa da temelde güvenlik ve müşteriyi tanıma amacına hizmet etmektedirler. KYC uygulama ve doğrulama süreci şu şekilde oluşur;

  1. Müşteri Tanımlama Programı (CIP); KYC sürecinin ilk ve olmazsa olmaz adımıdır. Bu adımda müşterinin verileri toplanır ve doğrulanır. Bankalar daha ziyade bu adımı müşteri kaydı sırasında gerçekleştiriyorlar. Finansal kurumlar ile kripto para borsaları, çevrimiçi olarak kayıt aşamasından sonra bu süreci uyguluyorlar.
  2. Kapsamlı İnceleme; Bu adım, müşteriyi daha iyi tanıma ve müşteri deneyimi açısından önemlidir. Ayrıca banka yönetimi müşterinin finansal geçmişini inceleyerek risk değerlendirmesi yapmaktadır.
  3. Devamlı Takip; Kullanıcı ve müşterilerin zamanla bilgilerini güncellemesi önemlidir. Bu şekilde bilgiler daima güncel kalır. Ayrıca şüpheli görülen işlemlerin sürekli incelenmesine olanak tanır. Örneğin, kripto para borsasına aşırı miktarda para girişinin yapılması, müşteri takibine yol açabilmektedir.

Bir kullanıcının adı, doğum günü, hesap numarası ve sosyal güvenlik bilgileri gibi ayrıntıların tümü, herhangi bir dolandırıcılık faaliyeti veya mali suç tespit edilirken değerli bilgiler olabilmektedir. Bu bilgiyi aldıktan sonra, kuruluşlar, herhangi bir müşterinin bu verilerle uyuşup uyuşmadığını görmek için devlet destekli uygulamadan vatandaş bilgilerinin bulunduğu bir veri tabanını kontrol etmektedir.

 

Sözlük

Know Your Customer (KYC): Yatırımcının kimlik bilgilerini doğrulaması ve o kişinin kendisi olduğunu kanıtlaması için gerçekleştirdiği standarttır.